Reisdag 5 - Pollonnaruva

29 juli 2018 - Sigiriya, Sri Lanka

We worden weer vroeg opgehaald om naar Pollonnaruva te gaan. Als we net op weg zijn, staan er een paar auto's stil. Al snel zien we waarom... Vlak langs de weg staat een olifant rustig te eten. De eerste olifant in het wild, een super ervaring! 🐘

Als we na ongeveer een uur aankomen, kopen we tickets en gaan we eerst het museum in. Het is niet groot maar heel warm en benauwd dus we lopen er redelijk snel doorheen. Dan gaan we naar de ingang van het park en krijgen we onze fietsen. Wat is het fijn om weer eens even op zn 'Nederlands' te fietsen. Wel bloedheet.

Pollonnaruva is ook weer een wereld erfgoed gebied. Deze stad was de tweede hoofdstad van Sri Lanka in de 11-13e eeuw. We raken inmiddels al gewend aan de apen en honden die overal rond rennen. Toch blijven de aapjes een leuk gezicht. Pollonnaruva is vrij groot en om de zoveel tijd stappen we af om de overblijfselen van tempels en beelden te bewonderen. Steeds schoenen uit, petje af en we dragen vandaag lange broeken en bedekte schouders. Anders komen we nergens binnen en dit wordt streng gecontroleerd.

Het waait vrij hard en is heel stoffig dus Sam krijgt iets in zijn oog wat veel pijn doet. We stoppen ff drinken kokosnoot en proberen met water het stof uit Sam's oog te krijgen.

Op de foto's zien jullie de overblijfselen. Als we uitgefietst en gekeken zijn, brengen we de fietsen terug. We volgen een meneer op een motor om bij n lokaal restaurant te komen. Off road komen we terecht bij een traditioneel familie restaurant onder een kokosbladeren dak. Het 'buffet' van rijst, curry's en groenten staat al klaar. We eten heerlijk en als ik ff in de keuken kijk, word ik meteen aan het werk gezet om verse sambal te maken (knoflook, uien, chilipoeder, verse chilipepers, kokosnoot, zout en peper). En alles gaat met de blote handen, mengen in schaaltjes doen etc.

Na een heerlijke late lunch gaan we terug naar het hotel. Onderweg doen we nog ff boodschappen voor avond eten en slaan we weer n voorraad drinken in. We willen niet weer in  het dure restaurant van het hotel eten. Eenmaal terug relaxen, zwemmen en douchen we lekker. Dan eten we en gaan we voor onze kamer lekker buiten een paar potjes pesten.

De dag zit er alweer op...

1. Omi en Opi:
    30 juli 2018
    Hopelijk zijn de curry's niet te heet en niet met grote invloed op de darmen. Ga lekker door zo, jullie beleven heel veel. kussen en dikke knuffels.
  2. Anouk:
    31 juli 2018
    Super leuk om je verhalen te lezen. Zo te zien is het echt genieten!
    Liefs Anouk